News

Rengaslämpötilan mittaaminen osa 1.

Posted by Sami Oja on

Rengaslämpötilan mittaaminen osa 1.

Rengaslämpötilan optimoiminen on yksi tärkeimmistä tekijöistä ratamoottoriurheilussa. Renkaan paras mekaaninen pito saavutetaan kapealla toiminta-alueella ja paras pito pitäisi pystyä jakamaan mahdollisimman tasaisesti pyörien kesken.

IR vs. pyrometri

Read more →

Kulmapainot, camber ja rengaspaineet

Posted by Sami Oja on

Kulmapainot, camber ja rengaspaineet

Kulmapainojen säätäminen tulisi tehdä erittäin tasaisella alustalla. Jos tasaista alustaa ei ole saatavilla ja mittausvalmistelu tehdään tarkasti, säädetään vaa'at suoraan XY-kulma-anturilla ja sen jälkeen vaakojen pintojen korot säädetään linjalaserin ja vaaituslevyjen avulla. Kun vaa'at on säädetty tarkasti samaan tasoon, kannattaa kallistuksenvakaimien esijännitys säätää nollaan tai jos se ei ole mahdollista niin, irroittaa vakaajan toinen pää kulmapainojen säädön ajaksi. Lisäksi kannattaa tarkastaa rengaspaineet. Kulmapainojen säätämisen jälkeen on tärkeää tarkistaa pyöränkulmat. Harituksella/aurauksella pystytään vaikuttamaan ajoneuvon dynaamiseen käyttäytymiseen jarrutuksissa sekä mutkan eri vaiheissa. Camberilla puolestaan pystytään vaikuttamaan auton balanssiin sekä pitoon mutkissa. Ideaalia camber kulmaa tutkitaan tarkastelemalla rengaslämpötilojen jakautumista kulutuspinnalla monipiste IR-rengaslämpötila-anturien ja/tai rengaslämpötilamittarin avulla. Edellä mainittuun...

Read more →