Kulmapainot, camber ja rengaspaineet

Posted by Sami Oja on

Kulmapainojen säätäminen tulisi tehdä erittäin tasaisella alustalla. Jos tasaista alustaa ei ole saatavilla ja mittausvalmistelu tehdään tarkasti, säädetään vaa'at suoraan XY-kulma-anturilla ja sen jälkeen vaakojen pintojen korot säädetään linjalaserin ja vaaituslevyjen avulla. Kun vaa'at on säädetty tarkasti samaan tasoon, kannattaa kallistuksenvakaimien esijännitys säätää nollaan tai jos se ei ole mahdollista niin, irroittaa vakaajan toinen pää kulmapainojen säädön ajaksi. Lisäksi kannattaa tarkastaa rengaspaineet.

Kulmapainojen säätämisen jälkeen on tärkeää tarkistaa pyöränkulmat. Harituksella/aurauksella pystytään vaikuttamaan ajoneuvon dynaamiseen käyttäytymiseen jarrutuksissa sekä mutkan eri vaiheissa. Camberilla puolestaan pystytään vaikuttamaan auton balanssiin sekä pitoon mutkissa. Ideaalia camber kulmaa tutkitaan tarkastelemalla rengaslämpötilojen jakautumista kulutuspinnalla monipiste IR-rengaslämpötila-anturien ja/tai rengaslämpötilamittarin avulla. Edellä mainittuun vaikuttaa myös rengaspaineet, joiden optimoinen on myös erityisen tärkeää. Rengaspaineita voidaan tarkastella tiedonkeruun kautta TPMS antureilla ja varikosuoralla Prisma rengaspainemittarilla.

Corner weights should be adjusted on flat surface. If flat surface is not available and exact result is the target then adjustable plates below the scales should be used and the plates should be leveled by XY-inclinometer with line lazer. When the scales are levelled the rollbars should be zeroed or if not possible then other ends of bars should be released.  Additionally, tire pressures should be checked.

After setting the corner weights it is important to set the camber/toe to wanted values. Changing the toe-in/toe-out will affect the dynamic behaviour of the vehicle during braking and cornering. Camber will tune the balance and grip in the corners. Ideal camber angle can be searched by using IR-tyre temperature sensors and/or with tyre temperature gauge. Tire pressures have also effect on tire temperatures and thus pressure optimization should be carried on track by logging system with TPMS sensors and/or with very accurate Prisma tire pressure gauge.


Share this post



Newer Post →